Sunday, March 22, 2009

Jaulah lagi..Ipoh mali..

BISMILLAH

Pada 22mac 09 pergi ke Ipoh..kira mcm jaulah juga..Tapi actually lebih mcm pergi kursus takpon seminar..

Perjalanan ke Ipoh ditemani oleh uncle-uncle..salah seorang daripadanya ialah Tuan Syed Ibrahim(timbalan presiden JIM)mmg sempoi..tk klh kalo melawak..tp isinya sentiasa ada..

So program yg dihadiri ini lebih kepada berbentuk ilmiah and FACTS..haho..
Basically it's all about MAFREL..

What is MAFREL? Malaysian For Free and Fair Elections..Badan ini ditubuhkan untuk menjadi pemerhati kepada pilihanraya yang dijalankan..Dianggotai oleh NGO² luar dan juga menjadi badan yang mewakili kepentingan rakyat dalam proses mengundi.

MAFREL bertindak sebagai badan yang akan cuba menutup lubang-lubang rasuah dan penipuan dalam proses mengundi dalam pilihanraya.

Antara kejayaan MAFREL ialah berjaya membuktikan kepada pihak SPR bahawa senarai pengundi berdaftar adalah tidak updated. Hal ini kerana kebanyakan pengundi yg berumur dalam senarai sudah tidak wujud(alam barzakh)..

Selain daripada itu MAFREL juga berusaha keras dalam memastikan alamat pengundi yg berdaftar wujud. Antara pembongkaran yang berjaya dibuat ialah bagaimana sebuah rumah yang begitu kecil didaftarkan untuk 60 lebih pengundi (mmg tk masuk akal)..

Secara tidak langsung MAFREL sedikit sebanyak telah berjaya menghalang lubang-lubang untuk melakukan penipuan seperti pengundi hantu..

Antara masalah yg dihadapi oleh MAFREL adalah kekurangan ahli sukarelawan yg sanggup melakukan kerja² sebegini..

Hmm nampak mcm tk penting je kn MAFREL nih..tp percayalah usaha ini sedikit sebanyak membantu kepada pilihanraya yang lebih adil..

Ya mmg betul..sebagai seorang MUSLIM kita sentiasa perlu ada sikap adil..ADIL?
Meletakkan sesuatu kena pada tempatnya..bagaimana kita?

Cukup adil? Sudahkah kita menunaikan hak sesame sedara kita..Dh ajak ke dorg ikut usrah?Dh ajak ke dorg ikut prog? Dh ajak ke dorg untuk bekerja di jln ALLAH? Haa kalo belum tggu apa lagi..copek²kan laa..

Walaupun nampak remeh..tp insyallah ALLAH akan iktiraf usaha kita dalam mengislahkan masyarakat pada hari ini..Semoga sahabat² akan terus berjuang di atas JALAN ini..

Hmm btw..lepas habis jer kursus mmg tk smpat nk cuci mata kt pekan Ipoh nie..sebab Tuan Syed nk blk awal sebab ade hal..huhu. Tkpela lain kali kot..
Wallua'lam

Bijan:- Oang lain jadi pemerhati pilihanraya, kita ni jd pemerhati kepada pemerhati pilihanraya plak..=D

3 comments:

Rue Anemone said...

wah..gaye cam bakal nk telibat lam politik jew..klu ye i support u 110%..hee~
i think we need more ppl in politik who care more bout Islam rather than fame,money&name..am i rite??
bila pemimpin die ADIL..than bru r bole melahirkan negara yg ADIL.. ^^

Beejan said...

eei tkdela kot..tp kalo RAKYAT nk jgak.. insyaALLAH.. boleh try =D.

Beejan said...

Hmm pegang kt 'UIA' nye pon dh tunggang langgang.hoho.