BISMILLAH
Aargh, lame dah tak update.. Sekali ingat lepas tukar layout baru nak pasang azam baru nak update selalu..
Tup tap tup tap..semua link blog dulu dh hilang..aduih..
So sape yang singgah blog ni, please drop ur link here. So that i can put ur link in my blog..
*Susahkan orang jer..
*Harap lepas ni tak berhabuk..
Showing posts with label Hope. Show all posts
Showing posts with label Hope. Show all posts
Saturday, February 27, 2010
Monday, January 18, 2010
Dilemma
BISMILLAH
Alhamdulillah segala puji untukNya. Dialah yang menguasai hati, perasaan dan akal manusia.
Ya ALLAH berikan aku petunjukmu dalam memilih. Semoga pilihan ini benar2 bermanfaat buatku.
Tengah dilema ni nak majoring ape dalam engineering.. Hati yang sangat mudah berbolak balik.. Nak ikut minat ke? Nak ikut pasaran ke? Nak ikut kawan ke? Nak ikut senang ke?
Entahlaa..harap2 mne2 pn akan bagi manfaat pada diri dan masyarakat sekeliling..



*Nak pilih mane ea?
WALLAHUALAM.
Alhamdulillah segala puji untukNya. Dialah yang menguasai hati, perasaan dan akal manusia.
Ya ALLAH berikan aku petunjukmu dalam memilih. Semoga pilihan ini benar2 bermanfaat buatku.
Tengah dilema ni nak majoring ape dalam engineering.. Hati yang sangat mudah berbolak balik.. Nak ikut minat ke? Nak ikut pasaran ke? Nak ikut kawan ke? Nak ikut senang ke?
Entahlaa..harap2 mne2 pn akan bagi manfaat pada diri dan masyarakat sekeliling..
- Mechatronic
- Aerospace

- Communication

*Nak pilih mane ea?
WALLAHUALAM.
Saturday, November 28, 2009
Questioning
BISMLLAH
Benarkah aku berdakwah?
Atau sekadar alasan..
Benarkah aku mengislah?
Sedang aku tidak mencegah..
Benarkah engkau terkesan?
Walau aku tidak berkata..
Perlukah aku ke sana?
Jika disini belum sempurna..
Bagaimana dengan niatku?
Mungkinkah dicucuk syaitan?
Syurga atau Neraka?
Atau di tengah2?
Jangan tinggalkan aku
Nasihatilah aku..
Jangan bencikan aku
Bencilah pada perbuatanku..
Jangan bersangka buruk padaku
Sedang ia memang benar berlaku..
Doalah padaku
Doa juga padamu
Benarkah aku berdakwah?
Atau sekadar alasan..
Benarkah aku mengislah?
Sedang aku tidak mencegah..
Benarkah engkau terkesan?
Walau aku tidak berkata..
Perlukah aku ke sana?
Jika disini belum sempurna..
Bagaimana dengan niatku?
Mungkinkah dicucuk syaitan?
Syurga atau Neraka?
Atau di tengah2?
Jangan tinggalkan aku
Nasihatilah aku..
Jangan bencikan aku
Bencilah pada perbuatanku..
Jangan bersangka buruk padaku
Sedang ia memang benar berlaku..
Doalah padaku
Doa juga padamu
Tuesday, September 22, 2009
Eid Mubarak
BISMILLAH
Yang pertamanya Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir dan batin diucapkan kepada semua warga yang dikenali.
Yang keduanya semoga segala amalan yang baik di bulan Ramadhan dapat diteruskan di bulan-bulan yang lain.
Yang ketiganya jangan lupa pula puasa 6 di bulan syawal, dapat pahala seperti puasa setahun tuu..orang beriman pasti tidak akan melepaskan peluang keemasan seperti ini..
Yang keempat pula memandu kereta pulang atau pergi ke kampung atau kemane-mane silalah berhemah dan cermat..
Yang kelimanya jangan gaduh-gaduh lagi, berbuatlah baik sesama manusia dan hargai apa yang orang disekeliling buat.
Yang terakhirnya jangan lupa ikhlaskan diri sewaktu melakukan sesuatu, rugi je buat padahal terpaksa ataupun tk ikhlas..paksa untuk ikhlaskan diri..chaiyok2..
Hmm..Hari raya kali ini buat pertama kalinya dilantik menjadi drebar kereta..kalo dulu boley tido on the way ke kampung..
Sekarang tgk org len tido jela bole..hoho..juga kepada pemandu-pemandu kereta semua..kalo taknak pecut..jangan stay lane kanan..buat orang panas ajer..
Kita dok tahan nafsu taknak makan banyak. Ulama' pon bagi nasihat jangan melantak tym hari raya..
Tuan rumah jangan la paksa tetamu makan plak..dorg tuh nk ikut cakap alim ulama' ..
Hmm..makan banyak saket perut..tak mkn byk pon bole saket prut gak..haa..tuan rumah pastikan makanan yang diberi masih elok yee..naya ke orang lain nanti..

-penyimpan mohor-
*Masihkah ada ruang untuk Ramadhan yang akan datang?
*Ya ALLAH terimalah segala amal ibadahku..
WALLAHUA'LAM
-Behrang-
Yang pertamanya Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir dan batin diucapkan kepada semua warga yang dikenali.
Yang keduanya semoga segala amalan yang baik di bulan Ramadhan dapat diteruskan di bulan-bulan yang lain.
Yang ketiganya jangan lupa pula puasa 6 di bulan syawal, dapat pahala seperti puasa setahun tuu..orang beriman pasti tidak akan melepaskan peluang keemasan seperti ini..
Yang keempat pula memandu kereta pulang atau pergi ke kampung atau kemane-mane silalah berhemah dan cermat..
Yang kelimanya jangan gaduh-gaduh lagi, berbuatlah baik sesama manusia dan hargai apa yang orang disekeliling buat.
Yang terakhirnya jangan lupa ikhlaskan diri sewaktu melakukan sesuatu, rugi je buat padahal terpaksa ataupun tk ikhlas..paksa untuk ikhlaskan diri..chaiyok2..
Hmm..Hari raya kali ini buat pertama kalinya dilantik menjadi drebar kereta..kalo dulu boley tido on the way ke kampung..
Sekarang tgk org len tido jela bole..hoho..juga kepada pemandu-pemandu kereta semua..kalo taknak pecut..jangan stay lane kanan..buat orang panas ajer..
Kita dok tahan nafsu taknak makan banyak. Ulama' pon bagi nasihat jangan melantak tym hari raya..
Tuan rumah jangan la paksa tetamu makan plak..dorg tuh nk ikut cakap alim ulama' ..
Hmm..makan banyak saket perut..tak mkn byk pon bole saket prut gak..haa..tuan rumah pastikan makanan yang diberi masih elok yee..naya ke orang lain nanti..

-penyimpan mohor-
*Masihkah ada ruang untuk Ramadhan yang akan datang?
*Ya ALLAH terimalah segala amal ibadahku..
WALLAHUA'LAM
Tuesday, July 21, 2009
Biar kn siswa..
BISMILLAH
Hmm..jom isi borang biasiswa..
-UMW
-BANK RAKYAT
-JPA
Byk bende nk kne urus..signature dean laa, transkrip laa,,mcm2.. Harap2 dapat..
Doakan..
Kalo boleh tanak amek PTPTIPU..
*Abes duet bli buku dan alat2 tulis..
*Jom puasa..
Hmm..jom isi borang biasiswa..
-UMW
-BANK RAKYAT
-JPA
Byk bende nk kne urus..signature dean laa, transkrip laa,,mcm2.. Harap2 dapat..
Doakan..
Kalo boleh tanak amek PTPTIPU..
*Abes duet bli buku dan alat2 tulis..
*Jom puasa..
Thursday, July 2, 2009
Don't fight
BISMILLAH
Buat sape yg terbace post ni..plsla..tlgla jangan gado..jangan gado jangan gado..Tksuke tgk org gado..gajah sama gajah berlawan pelanduk mati tersepit di tgh2..
*Taktaw nak ikut sapenye order
Buat sape yg terbace post ni..plsla..tlgla jangan gado..jangan gado jangan gado..Tksuke tgk org gado..gajah sama gajah berlawan pelanduk mati tersepit di tgh2..
*Taktaw nak ikut sapenye order
Thursday, June 25, 2009
Engenius
BISMILLAH
Buat sape2 yg amek engineering kat UIA..
Kalo nk majoring dalam bab2 electric nak kne amek mne satu ek?
Hm..pastu..sape ade buku2 rujukan yang dah tkgne tp fesyear kne gune..
Smalam ade borak2 ngan sorg 'abg' kt surau tmpatan..die orang myanmar..
Bagusla die nih..kira daie jgaklaa..
Selalu korban masa,wang dan tenaga untuk ajak orang kepada ALLAH. Sembang pnye sembang, rupenye die bkas graduan UIA amek engineering gak..
CGPA die 2.9 sumthng..
Die habaq..keje snang dapat..perh..berkat dakwah nie..So sahabat2 jgn bimbang jika result tu ala2 rendah..yg penting ikhlas yee..
Jangan byk ssahkan orglen..do good to others..INSYAALLAH..dah grad nnti snang dpt keje..gaji pon tiptop..haha..
*Abg myanmar nih tkreti ckp melayu dan english wktu die mle2 dtg sni.. tp aritu speaking mantap..ckp melayu pon mantap..
*Jom speaking
WALLAHUA'LAM
Buat sape2 yg amek engineering kat UIA..
Kalo nk majoring dalam bab2 electric nak kne amek mne satu ek?
Hm..pastu..sape ade buku2 rujukan yang dah tkgne tp fesyear kne gune..
Smalam ade borak2 ngan sorg 'abg' kt surau tmpatan..die orang myanmar..
Bagusla die nih..kira daie jgaklaa..
Selalu korban masa,wang dan tenaga untuk ajak orang kepada ALLAH. Sembang pnye sembang, rupenye die bkas graduan UIA amek engineering gak..
CGPA die 2.9 sumthng..
Die habaq..keje snang dapat..perh..berkat dakwah nie..So sahabat2 jgn bimbang jika result tu ala2 rendah..yg penting ikhlas yee..
Jangan byk ssahkan orglen..do good to others..INSYAALLAH..dah grad nnti snang dpt keje..gaji pon tiptop..haha..
*Abg myanmar nih tkreti ckp melayu dan english wktu die mle2 dtg sni.. tp aritu speaking mantap..ckp melayu pon mantap..
*Jom speaking
WALLAHUA'LAM
Thursday, June 18, 2009
Around da corner
BISMILLAH
"Part yang paling best waktu jadi student," kate pakcik Roslan..
Hmm ape lagi..exam laa..
22 & 23 Jun akan bermula kisah pengembaraan dalam dewan yang besar itu.
Mohon doa dipermudahkan hafalan dan ingatan serta ketenangan untuk menjawab kertas itu..
Ye laa carry mark dh trok sgt nih...fes time dalam sejarah rendah sangat..Mungkin ujian dr ALLAH s.w.t
Ape2 pon..
Mari usaha sebanyak2 nya..dan jangan lupa tawakkal eak..
WALLAHUA'LAM
"Part yang paling best waktu jadi student," kate pakcik Roslan..
Hmm ape lagi..exam laa..
22 & 23 Jun akan bermula kisah pengembaraan dalam dewan yang besar itu.
Mohon doa dipermudahkan hafalan dan ingatan serta ketenangan untuk menjawab kertas itu..
Ye laa carry mark dh trok sgt nih...fes time dalam sejarah rendah sangat..Mungkin ujian dr ALLAH s.w.t
Ape2 pon..
Mari usaha sebanyak2 nya..dan jangan lupa tawakkal eak..
WALLAHUA'LAM
Tuesday, June 16, 2009
That was too little
BISMILLAH
I should know at first
In the mean time
That was so important
Did i try my best?
Of course
Just the luck not mine
But at least i still there
The change i need
For the spirit succeed
Again
To reality
Being hopeless right now
BECAUSE THAT WAS TOO LITTLE
*Cm teruk sangat nih..
*Aargh..
I should know at first
In the mean time
That was so important
Did i try my best?
Of course
Just the luck not mine
But at least i still there
The change i need
For the spirit succeed
Again
To reality
Being hopeless right now
BECAUSE THAT WAS TOO LITTLE
*Cm teruk sangat nih..
*Aargh..
Tuesday, June 2, 2009
Jalan lurus..
BISMILLAH
Oh ALLAH
Help me, guide me,
To the right path,
To your path.
Oh ALLAH
Please do remind me,
If i do wrong,
If i did wrong.
Oh ALLAH
Do not forget me,
If sometime i forget you,
I am your weakest servant.
Oh ALLAH
Bless on me,
If i do good,
Forgive me,
If i being rude.
Oh ALLAH
I want to love you,
And still searching the light of you,
Strengthen the desire to know you,
So that i can instill the love towards you.
Oh ALLAH
You give me the Islam,
But i waste it,
You give me the Iman,
But i don't use it.
Oh ALLAH
I ask you,
I beg you,
I hope on you,
Do choose me in your path,
Although i often dissappoint you.
Please ALLAH
Please ALLAH
Please ALLAH
Help me, guide me, show me,
The passion of worshipping you.
*Signboard kat M'sia selalu buat orang salah jalan..
*Sapela yang buat Lebuhraya Duke nih..
Wallahua'lam
Oh ALLAH
Help me, guide me,
To the right path,
To your path.
Oh ALLAH
Please do remind me,
If i do wrong,
If i did wrong.
Oh ALLAH
Do not forget me,
If sometime i forget you,
I am your weakest servant.
Oh ALLAH
Bless on me,
If i do good,
Forgive me,
If i being rude.
Oh ALLAH
I want to love you,
And still searching the light of you,
Strengthen the desire to know you,
So that i can instill the love towards you.
Oh ALLAH
You give me the Islam,
But i waste it,
You give me the Iman,
But i don't use it.
Oh ALLAH
I ask you,
I beg you,
I hope on you,
Do choose me in your path,
Although i often dissappoint you.
Please ALLAH
Please ALLAH
Please ALLAH
Help me, guide me, show me,
The passion of worshipping you.
*Signboard kat M'sia selalu buat orang salah jalan..
*Sapela yang buat Lebuhraya Duke nih..
Wallahua'lam
Friday, May 29, 2009
Usrah Reunion
BISMILLAH
Smlm baru je dpt mghadirkan usrah reunion krj sepang.. walaupon agak2 lewat juge kdatangannye..tapi alhamdulillah dapat makan free=D.
Anas, Ikram, Naufal, Izwan, Raja, Fadhil, Afiq, Norshim, Echam, dan Najib yang MACHO..hoho..sume dh beso pnjang..
Semoga boleh trus jmpe2 cmni lagi..a lot to say..tapi sbab dtg kjap je kan..so tkleh cte byk..nnti2 laa..ble tbenye hari sye datang awal..haha
Wallahua'lam
Smlm baru je dpt mghadirkan usrah reunion krj sepang.. walaupon agak2 lewat juge kdatangannye..tapi alhamdulillah dapat makan free=D.
Anas, Ikram, Naufal, Izwan, Raja, Fadhil, Afiq, Norshim, Echam, dan Najib yang MACHO..hoho..sume dh beso pnjang..
Semoga boleh trus jmpe2 cmni lagi..a lot to say..tapi sbab dtg kjap je kan..so tkleh cte byk..nnti2 laa..ble tbenye hari sye datang awal..haha
Wallahua'lam
Sunday, May 10, 2009
Jangan cari..
BISMILLAH
Astaghfirullah, kalau sendiri yang dah malas janganla nak cari alasan pulak..
At the end, diri sendiri yang rugi..
Kenapa selalu merugikan diri sendiri? Aargh..ALLAH..ALLAH..ALLAH.. Sangat memerlukan sahabat yang selalu beri nasihat dan dorongan..
Kalau dah jahat janganla ditambah² lagi kejahatan itu..at least try to do something good..rite?..
Camne nk jadi pemimpin orang yang bertaqwa nih? Bak kata Associate Prof. Dr Zainiy.. if you're claimed to be the MUSLIM..you must practice it's content..
So..where i am?
*Moral tgh down..tamo futur..=/.
WALLAHUA'LAM
Astaghfirullah, kalau sendiri yang dah malas janganla nak cari alasan pulak..
At the end, diri sendiri yang rugi..
Kenapa selalu merugikan diri sendiri? Aargh..ALLAH..ALLAH..ALLAH.. Sangat memerlukan sahabat yang selalu beri nasihat dan dorongan..
Kalau dah jahat janganla ditambah² lagi kejahatan itu..at least try to do something good..rite?..
Camne nk jadi pemimpin orang yang bertaqwa nih? Bak kata Associate Prof. Dr Zainiy.. if you're claimed to be the MUSLIM..you must practice it's content..
So..where i am?
*Moral tgh down..tamo futur..=/.
WALLAHUA'LAM
Sunday, May 3, 2009
Vacation
24 APRIL 2009
-Bertolak ke Bandung (Air Asia- 2jam 05 minit)
-Makan di dapur Sangkuriang (restoran ni classical skit)
-Check in kat Sukajadi Hotel (hotel 3 bintang)
-Berjalan di sekitar Dago area (perh..jalan die rosak tk igt..)
-Shopping =P.

-Makan kat Karamba

-Tido
25 APRIL 2009
-Pemandu pelancong buat hal..datang lambat
-Bertolak ke Tangkuban Parahu (Gunung Berapi..wow..lawa..)

Subhanallah

Masyaallah
-Shopping lagi kat Pasar Baru pulak (bapak besar tak ingat)
-Pergi toko tiga ngan tas tangan..(shopping lagi=P.)
-Makan malam kat mane tah..
-Tido..
26 APRIL 2009
-Abeskan sisa duit..(kat pasar baru=P.)

(Ni kat luar pasar baru)
-Gi kedai buku...(bought some good books)
-Sume orang duet abes..so terpakse makan maggi jer..

Tym kt terminal
-Then check in untuk balik ke M'sia..
Wah..berjalan tiga hari jer..tapi mmg seyes penat.. Mostly kat pasar baru..sebab besar dan tersesat banyak kali..hikhik..

Kesesakan Pasar Baru
Mmg fail laa nk belikan hadiah untuk pompuan nih..sian kt mak,kakak ngan adek..huhu..asal ade okela tuh..=P.
Orang kt Bandung rajen2..tp..err..sian..gaji dorg ciput sgt..juga..dorg nih suke jogging pagi2..
Menu makanan kat sane ..wargh..pelik je name..tapi boley tahan kot.. Kalo shopping kat sane..mostly kedai 70% barang pompuan..laki sket jer..tu pon stil lagi byk choice..huhu..

Menu
Syukur sebab kt M'sia tidak sesusah nasib seperti orang kt indonesia.. Itupon masih ramai lagi rakyat M'sia yang tk reti nk menghargai keselesaan yang telah sedia ada..
Semoga bersama kita renungkan nasib saudara2 kita di sana...walaupun gaji mereka cukup kecil..tapi at least pendapatan mereka adalah halal..kita bagaimana?
So, apa lagi..kalo nk taw lanjut lagi..bolehlaa datang jejalan kat sane..=).

Pemandu pelancongku
*Pergi Bandung dapat tajaan=P..
*Lepas ni nk g mane plak?=P.
Wallahu'alam
-Bertolak ke Bandung (Air Asia- 2jam 05 minit)
-Makan di dapur Sangkuriang (restoran ni classical skit)
-Check in kat Sukajadi Hotel (hotel 3 bintang)
-Berjalan di sekitar Dago area (perh..jalan die rosak tk igt..)
-Shopping =P.
-Makan kat Karamba
-Tido
25 APRIL 2009
-Pemandu pelancong buat hal..datang lambat
-Bertolak ke Tangkuban Parahu (Gunung Berapi..wow..lawa..)
Subhanallah
Masyaallah
-Shopping lagi kat Pasar Baru pulak (bapak besar tak ingat)
-Pergi toko tiga ngan tas tangan..(shopping lagi=P.)
-Makan malam kat mane tah..
-Tido..
26 APRIL 2009
-Abeskan sisa duit..(kat pasar baru=P.)
(Ni kat luar pasar baru)
-Gi kedai buku...(bought some good books)
-Sume orang duet abes..so terpakse makan maggi jer..
Tym kt terminal
-Then check in untuk balik ke M'sia..
Wah..berjalan tiga hari jer..tapi mmg seyes penat.. Mostly kat pasar baru..sebab besar dan tersesat banyak kali..hikhik..
Kesesakan Pasar Baru
Mmg fail laa nk belikan hadiah untuk pompuan nih..sian kt mak,kakak ngan adek..huhu..asal ade okela tuh..=P.
Orang kt Bandung rajen2..tp..err..sian..gaji dorg ciput sgt..juga..dorg nih suke jogging pagi2..
Menu makanan kat sane ..wargh..pelik je name..tapi boley tahan kot.. Kalo shopping kat sane..mostly kedai 70% barang pompuan..laki sket jer..tu pon stil lagi byk choice..huhu..
Menu
Syukur sebab kt M'sia tidak sesusah nasib seperti orang kt indonesia.. Itupon masih ramai lagi rakyat M'sia yang tk reti nk menghargai keselesaan yang telah sedia ada..
Semoga bersama kita renungkan nasib saudara2 kita di sana...walaupun gaji mereka cukup kecil..tapi at least pendapatan mereka adalah halal..kita bagaimana?
So, apa lagi..kalo nk taw lanjut lagi..bolehlaa datang jejalan kat sane..=).
Pemandu pelancongku
*Pergi Bandung dapat tajaan=P..
*Lepas ni nk g mane plak?=P.
Wallahu'alam
Saturday, March 21, 2009
Amarah..
BISMILLAH
Ada seorang meminta nasihat kepada baginda Rasulullah S.A.W dengan berkata : "Wahai Rasulullah, aku ingin kurangkan bercakap, kerana selama ini aku tidak mampu menjaga diri dari banyak bercakap." Maka baginda bersabda: "Janganlah engkau marah." Orang itu mengulang lagi permintaannya, dan baginda tetap mengatakan hal yang sama.
Makna "Janganlah engkau marah", ertinya janganlah kamu menuruti perasaan amarah. Dengan kata lain, jika kamu marah, maka kuasailah jiwamu dan kawallah ia dengan takwa. Jangan kamu turuti syaitan AMARAH yang akan membuat dirimu seperti ORANG-ORANG BODOH. Atau janganlah kamu meletakkan dirimu di tempat amarah dan jauhkanlah sebab-sebab amarah menurut kesanggupanmu.
-Dipetik daripada buku Ibadurrahman karya Yusuf Al-Qaradhawiy-
Pakcik Yusuf ni mmg mantap ilmu die..and bile bc buku nih rasenye diri ni mcm dh byk kali diperbodohkan oleh Syaitan..
Kerna sbg Ibadurrahman dunia ini terlalu remeh untuk dijadikan tempat untuk manusia saling bermusuhan dan berdendaman(istilah slh ni)..serta bergolak sesama sendiri sebab dunia disisi ALLAH tidak setanding dengan beratnya satu sayap NYAMUK..
So ape lg sahabat² ayuk kita berlapang dada, pijak Ego, kurung nafsu, murahkan senyuman, n bla bla bla..
Tp igt, Rasulullah hanya marah apabila ISLAM yg dijunjung telah diperkotak-katikkan..dan tentunya Rasulullah akan marah only for the sake of ALLAH..
So, harap lps nih tkmo marah² ek. Org Ganu gak baguih.senyum sokmo=).
Wallahua'lam
Ada seorang meminta nasihat kepada baginda Rasulullah S.A.W dengan berkata : "Wahai Rasulullah, aku ingin kurangkan bercakap, kerana selama ini aku tidak mampu menjaga diri dari banyak bercakap." Maka baginda bersabda: "Janganlah engkau marah." Orang itu mengulang lagi permintaannya, dan baginda tetap mengatakan hal yang sama.
Makna "Janganlah engkau marah", ertinya janganlah kamu menuruti perasaan amarah. Dengan kata lain, jika kamu marah, maka kuasailah jiwamu dan kawallah ia dengan takwa. Jangan kamu turuti syaitan AMARAH yang akan membuat dirimu seperti ORANG-ORANG BODOH. Atau janganlah kamu meletakkan dirimu di tempat amarah dan jauhkanlah sebab-sebab amarah menurut kesanggupanmu.
-Dipetik daripada buku Ibadurrahman karya Yusuf Al-Qaradhawiy-
Pakcik Yusuf ni mmg mantap ilmu die..and bile bc buku nih rasenye diri ni mcm dh byk kali diperbodohkan oleh Syaitan..
Kerna sbg Ibadurrahman dunia ini terlalu remeh untuk dijadikan tempat untuk manusia saling bermusuhan dan berdendaman(istilah slh ni)..serta bergolak sesama sendiri sebab dunia disisi ALLAH tidak setanding dengan beratnya satu sayap NYAMUK..
So ape lg sahabat² ayuk kita berlapang dada, pijak Ego, kurung nafsu, murahkan senyuman, n bla bla bla..
Tp igt, Rasulullah hanya marah apabila ISLAM yg dijunjung telah diperkotak-katikkan..dan tentunya Rasulullah akan marah only for the sake of ALLAH..
So, harap lps nih tkmo marah² ek. Org Ganu gak baguih.senyum sokmo=).
Wallahua'lam
Saturday, March 14, 2009
Ade cadangan?
BISMILLAH
Hmm..adik perempuan (tingkatan 2) si penulis begitu liat ingin mendirikan solat, suke melawan ckp ibu bapa, suke akan hiburan(dunia artis), dan seringkali berprasangka buruk, ske makan(ini tkpe kot)..
Soalnye..si penulis sbg seorang abang apekah cara yg berkesan bg mengatasi masalah si adik tadi? Mintak ilham sikit..
Si penulis juga berharap sahabat² akan mendoakan supaya hati adiknya lembut untuk menunaikan segala perintah ALLAH termasuk diri penulis sendiri..
Bukan niat untuk memburukkan adik sendiri, si penulis percaya pada sahabat² yang sama sekali tidak akan menjaja cerita ini kemana-mana dengan harapan sahabat² mampu memberikan sedikit suntikan dan galakan serta cadangan yang bernas..
Wallahua'lam
Hmm..adik perempuan (tingkatan 2) si penulis begitu liat ingin mendirikan solat, suke melawan ckp ibu bapa, suke akan hiburan(dunia artis), dan seringkali berprasangka buruk, ske makan(ini tkpe kot)..
Soalnye..si penulis sbg seorang abang apekah cara yg berkesan bg mengatasi masalah si adik tadi? Mintak ilham sikit..
Si penulis juga berharap sahabat² akan mendoakan supaya hati adiknya lembut untuk menunaikan segala perintah ALLAH termasuk diri penulis sendiri..
Bukan niat untuk memburukkan adik sendiri, si penulis percaya pada sahabat² yang sama sekali tidak akan menjaja cerita ini kemana-mana dengan harapan sahabat² mampu memberikan sedikit suntikan dan galakan serta cadangan yang bernas..
Wallahua'lam
Monday, January 19, 2009
Azam Tahun Baru
BISMILLAH,
Alhamdulillah malam new year hari tuh dpt gak pergi task force..mcm²la perangai manusia yg pelbagai tuh..then edar risalah..tahun ni bagus sket sebab ade byk risalah yg diperbaharui tak panjang berjela-jela mcm dlu lagi..
Yela kalo risalah dh panjang mcm cerpen, sapela nk bace inikan pula remaja..
Baguslah ade perubahan tahun nih..
Tp kali ni pengalaman baru semakin mencabar..mane taknye dlu bese buat kt skitar KLCC jer. Tp disebabkan curiosity yg membuak², tersinggah jap kt bukit bintang.Nah...baru nmpak dunia sebenar..
Ade satu babk tuh dimane bdak² dlm lingkungan sekolh menengah yg 'terkinja-kinja' nih..dorg melakukan rompakan beramai-ramai..sian pakcik yg jual brg² tuh.Pakcik pon jgnla plak jual topi bertanduk plak..apela nk jd kat golongan remaja nih..
Btol kate 'org tuh' pemuda akhir zamn nih bersepah..tp kebanyakkannye mcm buih di lautan. Satu sen pon tk gune ntuk ISLAM..
Syukur dipilih msuk ALLAH ntuk tidak terlibat dlm p'kare nih..Smg terus dberi kekuatan ntuk istiqamah dlm perjuangan..
Azam tahun nih, nk mendekati golongan remaje² nih, ntuk ajk dorg same² berubah and try ntuk selami ape masalh sebnar dorg nih?dan juga buat sahabat terdekat..insyaallah kita same² amar makruf nahi mungkar..ALLAHUAKBAR
Alhamdulillah malam new year hari tuh dpt gak pergi task force..mcm²la perangai manusia yg pelbagai tuh..then edar risalah..tahun ni bagus sket sebab ade byk risalah yg diperbaharui tak panjang berjela-jela mcm dlu lagi..
Yela kalo risalah dh panjang mcm cerpen, sapela nk bace inikan pula remaja..
Baguslah ade perubahan tahun nih..
Tp kali ni pengalaman baru semakin mencabar..mane taknye dlu bese buat kt skitar KLCC jer. Tp disebabkan curiosity yg membuak², tersinggah jap kt bukit bintang.Nah...baru nmpak dunia sebenar..
Ade satu babk tuh dimane bdak² dlm lingkungan sekolh menengah yg 'terkinja-kinja' nih..dorg melakukan rompakan beramai-ramai..sian pakcik yg jual brg² tuh.Pakcik pon jgnla plak jual topi bertanduk plak..apela nk jd kat golongan remaja nih..
Btol kate 'org tuh' pemuda akhir zamn nih bersepah..tp kebanyakkannye mcm buih di lautan. Satu sen pon tk gune ntuk ISLAM..
Syukur dipilih msuk ALLAH ntuk tidak terlibat dlm p'kare nih..Smg terus dberi kekuatan ntuk istiqamah dlm perjuangan..
Azam tahun nih, nk mendekati golongan remaje² nih, ntuk ajk dorg same² berubah and try ntuk selami ape masalh sebnar dorg nih?dan juga buat sahabat terdekat..insyaallah kita same² amar makruf nahi mungkar..ALLAHUAKBAR
Subscribe to:
Posts (Atom)
