Saturday, March 21, 2009

Amarah..

BISMILLAH

Ada seorang meminta nasihat kepada baginda Rasulullah S.A.W dengan berkata : "Wahai Rasulullah, aku ingin kurangkan bercakap, kerana selama ini aku tidak mampu menjaga diri dari banyak bercakap." Maka baginda bersabda: "Janganlah engkau marah." Orang itu mengulang lagi permintaannya, dan baginda tetap mengatakan hal yang sama.

Makna "Janganlah engkau marah", ertinya janganlah kamu menuruti perasaan amarah. Dengan kata lain, jika kamu marah, maka kuasailah jiwamu dan kawallah ia dengan takwa. Jangan kamu turuti syaitan AMARAH yang akan membuat dirimu seperti ORANG-ORANG BODOH. Atau janganlah kamu meletakkan dirimu di tempat amarah dan jauhkanlah sebab-sebab amarah menurut kesanggupanmu.

-Dipetik daripada buku Ibadurrahman karya Yusuf Al-Qaradhawiy-

Pakcik Yusuf ni mmg mantap ilmu die..and bile bc buku nih rasenye diri ni mcm dh byk kali diperbodohkan oleh Syaitan..

Kerna sbg Ibadurrahman dunia ini terlalu remeh untuk dijadikan tempat untuk manusia saling bermusuhan dan berdendaman(istilah slh ni)..serta bergolak sesama sendiri sebab dunia disisi ALLAH tidak setanding dengan beratnya satu sayap NYAMUK..

So ape lg sahabat² ayuk kita berlapang dada, pijak Ego, kurung nafsu, murahkan senyuman, n bla bla bla..

Tp igt, Rasulullah hanya marah apabila ISLAM yg dijunjung telah diperkotak-katikkan..dan tentunya Rasulullah akan marah only for the sake of ALLAH..

So, harap lps nih tkmo marah² ek. Org Ganu gak baguih.senyum sokmo=).

Wallahua'lam

No comments: