Wednesday, April 8, 2009

Tahu buat?

BISMILLAH

Cuti memang sesuatu yang menarik, kadang2 rase besh, kengkadang rase tkbesh plak..

Tym cuti nih mcm2 dugaan pon datang gak. Deria bau pon cuti dekat lebih 2 minggu. Pagi nih rase besh sgt sebab fes tym dalam mase 2 minggu suda bole membau..Selesema mengajar erti nikmatnye bau itu..

Tapi byk hikmahnye..bende yang bau busuk kte tak rase ape2 pon..kalo pakai perfume pon tk rase pon dri dah wangi..at the end bila makan pon tk rase sgt pape..lauk punyelaa kaw2..tp rase cm bese jer..oh BAU..

Ingat lagi dulu ade abang ni bagi analogi pasal deria bau..alkisah bermulaa..

Sorg pakcik ni hidup merempat. Baju tk penah tuka, mandi jgn citelaa..tmpat tggal die kt sekitar tempat pembuangan sampah(ala mcm dlm kbnyakan movie)..

Gambar Hiasan

So ade sorg mamat nih, pembersih orgnye..suka mandi=D. Satu hari die terjumpe pakcik nih..Sambil menutup hidungnye, die tnye kt pakcik nih..

"Pakcik tggal kt sini ker (sambil melihat sekitar tempat pembuangan sampah tu).."

"Awak jgn nak hina pakcik..kalo pakcik tggal kt sni pon.."

"Bukan hina, tapi kan pakcik..sinikan bau busuk..pakcik boleh tahan ker?"

"Mane de busuk, pakcik dh lme tggal kt sini..tkde plak pakcik rase tak tahan"

"Iyela pakcik busuk laa kt sini..(cuba meyakinkan)"

"Awak jgn nk mengajar pakcik, pakcik dah makan garam lebih dr awak"

Hm so perbualan tadi habis kt situ..mamat nih dengan rase geramnye meninggalkan tempat tersebut..

Setelah berfikir semasak-masaknye. Dia mengambil keputusan untuk mengajak pakcik tersebut untuk tinggal bersamanya..

Keesokan harinya dia menawarkan kepada pakcik tersebut untuk tinggal di rumahnya..Pada mulanya pakcik tersebut enggan. Tetapi setelah puas dipujuk oleh mamat nih td..akhirnya pakcik tersebut bersetuju(tu pon pasal politik perut..hee)

So..hampir dekat 3 bulan pakcik tersebut tinggal bersama mamat tadi..satu hari.. mamat nih nk bg surprise kat pakcik nie..jeng 3x..

Rupa-rupanya mamat ni bawak pakcik ni blk ke tempat tinggal die yang dulu..sesampai sahaja di tempat kejadian..

"eh2 kemane awak bawak pakcik nih(sambil menutup hidungnye)"

"Aik kenapa pakcik ttop hidung pakcik?"

"Awak bole tnye pakcik blk? kan bau busuk nih..!"

Sambil tersenyum mamat nih pon beredar dari tempat tersebut..

Paham ke tk? Yelar dulu pakcik tuh tggal dkt dgn tong sampah..mmgla hidung die tk rase tmpat tu busuk..maybe sebab tkde org nk btaw kt die..

Tapi bila dah lame ddok ngan mamat td baru dia realize yg tmpat tggal die dulu tuh mmg busuk..nk muntah bila bau..

Orang zaman sekarang pon mcm pakcik tu jgak..mereka ingat dengan kehidupan sosial diorang tuh..minum arak..judi..zina..konsert..budaya hedonisme.. coupling..dan bla..bla..bla..tu mcm perkara biasa jer..so dorg kisah aper..

Kalo kita btaw kt dorg bende tu slah pon dorg tkkan phm..mcm pakcik td jgak.. sebab dorang nih dh terbiase dengan perkara2 mcm tue..mcm pakcik tu dh terbiase dengan bau busuk tadi..

So kita perlukan manusia mcm mamat nih td..mengajak mereka untuk MERASAKAN sesuatu yang lebih nikmat..mcm mamat td of course la kewangian..

Dalam konteks sebagai daie..kita kena tawarkan keindahan Islam itu sendiri..sebab bila orang ramai dah terbiasa dengan kehidupan sosial mereka.. maka jadilah perkara 'AIMAN XKESAH'..bg mereka itu perkara biasa jer..asalkan dorg tak kacau periuk nasi orang lain..

Nak taknak..kita kene bertindak mcm mamat td..ajak mereka untuk mengamalkan Islam.btaw mereka tentang keindahan Islam..ajar mereka untuk izzah dengan Islam..serta MERASAKAN kenikmatan Islam itu sendiri. Proses ini mengambil mase yg pnjang..mgkin lebih dari 3 bulan seperti pakcik td..

Sebab nanti akhirnye baru mereka akan tersedar tentang perbuatan mereka selama ini..Dan kelak meninggalkan perbuatan lampau mereka..

Ingat jadilah mamat yg tidak pernah mengenal erti berputus asa..yang mempunyai kesungguhan untuk menyedarkan pakcik tadi tentang erti kebusukan dan kewangian..

At the end hidayah dan taufik hanya di tangan ALLAH..kerap2 laa mohon doa untuk mereka2 ini..juga untuk diri sendiri..

*Mcm tkde kaitan jer cte nih dgn deria bau =P.
*Sebenarnya nk cerita benda lain tapi dah melalut plaakk..len kalilaa..

Wallahua'lam

4 comments:

rue aka syidah said...

sungguh terpanah dgn cite nie x.x

dimana dpt ku cari 'mamat' ku..huu~

Beejan said...

cite ni takde nk panah sape2 ek.. kalo sesape yg trase mohon maaf..

N jadikan pengajaran bersama..insyaallah..

WF:ciktim said...

analogi yg lebih kurang kepada cite penduduk yang mempunya 1 tangan berjumpa dgn manusia ada dua tangan. siapa cacat?
ha ah. kite takk sedar apa bau yang ada bila dah dibius masa.
apepon, orang pompuan takle pakai bau-bauan.ek. offtopic

Beejan said...

Padanlaa..hikhik..
Dlu br igt nk bg hadiah perfume kt mama(besday)..las2 bg slurpee jer..=P.