Sunday, June 13, 2010

Muflis

BISMILLAH

11 JUN 2010



Sidang jumaat pada hari ini diperingatkan oleh tuan khatib agar sentiasa menjaga niat dalam melakukan sesuatu amal kebaikan.

Hal ini kerana beliau khuatir jika sesuatu amalan tersebut dilakukan walaupun ia baik disisi Islam namun mungkin akan ditolak oleh Allah s.w.t berdasarkan beberapa perkara.

Antaranya ialah sifat ujub dalam diri. Ujub merupakan satu sifat dalaman yang tidak diketahui oleh orang lain. Ia lebih berbentuk monolog dalaman atau kata hati seseorang.

Perhalusilah setiap amalan agar tidak dicemari oleh sifat ujub. Tuan khatib berpesan lagi agar menjauhi sifat tersebut supaya tidak kecewa ketika di akhirat kelak kerana amal ditolak oleh Allah s.w.t.

Begitupun, masih perlu diingatkan bahawa untuk seseorang itu masuk ke syurga Allah s.w.t, bukanlah semata melalui amal soleh yang dilakukan di dunia.

Malah sebenarnya setiap makhluk yang dikurniakan syurga adalah disebabkan oleh rahmat atau keredhaan Allah s.w.t ke atas makhluknya.

Carilah keredhaan Allah melalui amal soleh dan amal jariah. Hapuskan perasaan ujub dengan cara memulakan setiap perkara dengan BISMILLAH dan diakhiri dengan istighfar dan lafaz syukur.

Mafhum hadith:

Rasulullah bertanya kepada sahabat,

"Tahukah kamu siapakah golongan yang muflis?"

Sahabat menjawab,

"Orang muflis adalah orang yang kehabisan hartanya"

Rasulullah menjawab,

"Orang yang muflis adalah orang yang berbuat amal soleh yang banyak, tetapi ketika di akhirat amalnya diambil oleh orang-orang yang dianiayainya sewaktu di dunia dulu sehingga habis segala amal solehnya"

Dalam menjaga hubungan dengan Allah jangan lupa jaga hubungan dengan makhluk lain. Takut-takut nanti jadi golongan muflis.

*Nak muflis ke mukhlis..

WALLAHUA'LAM

No comments: